Fremtidens revisor skal være “Proaktiv”

Fremtidens revisor skal være “Proaktiv”

 

Den traditionelle revisor tager ikke telefonen, melder ikke klart ud, vender ikke tilbage, når man ringer og nægter at indrømme, hvis de har lavet en fejl.

Dette er blot få af de udsagn mange kunder har til fælles ved et skift fra en revisor til en ny regnskabsansvarlig, hvilket er ærgerligt, da en revisor skal betragtes som en tillidsmand, som en man kan stole på og når der ikke forekommer en gennemsigtig dialog, bliver der ikke forventningsafstemt og dertil befrugtes alle utilfredshederne hos kunderne, som derefter sætter standarden for en stereotyp.

Man kan ikke generalisere, da der selvfølgelig også findes kunder, som “nægter” at samarbejde, betale, hvorefter revisoren er tvunget til at prioritere de betalende kunder, fremfor de dårlige betalere.

Hvordan er man proaktiv?

Jeg var i IKEA for at lede efter nogle kontorartikler og stod pludselig med flere artikler i hænderne end jeg havde regnet med at jeg skulle købe (typisk IKEA tur). Til min overraskelse, mens jeg ledte efter en vogn, var der en IKEA-medarbejder, som brugte en vogn til at flytte nogle varer. IKEA er konkurrencedygtige på pris og derfor forventer man ikke nødvendigvis en ekstraordinær service. Trods denne fordom, valgte medarbejderen, at tage alle de varer han skulle flytte med vognen ud, for at komme over til mig med vognen, hvorefter han selv gik ud og fandt en ny vogn til ham selv. Dette er et pragteksemplar på en proaktiv medarbejder, der ikke fik en bonus eller mere i løn, for at gøre netop dette, men det gav IKEA-oplevelsen et ryk af en anden verden i min optik.

Tænk hvis man kunne overføre denne handling og konvertere den over til revisorer og bogholdere?

For størstedelen af de regnskabsuddannede, betyder det, at proaktivitet for fremtiden er et “must”, hvis man gerne vil have flere kunder, samt beholde de kunder man allerede har.

Tiderne har dog ændret sig og kunderne har talt! Kunderne vil idag have mere for de samme penge, de vil overraskes positivt, de vil gerne betale hvad det koster, så længe de føler, at der bliver skabt værdi. Kunderne vil gerne dele historier og de historier, der bliver delt er “enten eller” historierne. Enten at man har overrasket positivt eller at man har skuffet dem”. Blot at levere ydelser, der er blevet aftalt er ikke længere nok for virkelig at tilfredsstille sine kunder og få positiv omtale.

Reaktivt arbejde bliver ikke værdsat længere

Idag er grundigt arbejde ikke værdsat. Kunderne vil have mere. Kunderne gør ofte kun udtryk for, hvad de egentlig vil have når de er utilfredse. Derfor ved man ikke nødvendigvis, hvad det er de præcis vil have, før de får det første sure opstød. Derfor er det vigtigt at være proaktiv og spørge ind til kunden, tage ud og besøge dem i deres virksomhed, samt finde ud af, hvor deres smerter befinder sig, så man kan handle proaktivt på disse smerter gennem udarbejdelse og administrationen af kundens regnskab.

Fravælg digitale og automatiserede værktøjer og bliv udslettet

Proaktivitet handler om at være på forkant med sine kunder, medarbejdere og teknologi, der kan være behjælpelig, til enten at gøre processer hurtigere, lettere og frem for alt, mere gennemsigtige og effektive for kunderne.

Det varer ikke længe før den traditionelle tilgang, som revisorer og bogholdere har til kunderne, kan få lov til ikke at blive innoveret, da proaktivitet, digitalisering og fleksibilitet vil være 3 ultimative elementer, der afgør ens kundemasse og kundetilgang.

Hvis man, som revisor eller bogholder, ikke er omstillingsparat og følger med, kan man betragte sig selv som arbejdsløs inden længe.

 

Victor Fasahati
(+45) 42 90 10 22
victor@danskselskab.dk

DanskSelskab Logo

Leave your comment

Please enter your name.
Please enter comment.

Det er altid gratis at indlede en dialog med os.